DWIE PREMIERY 2018 czyli nowości na dobry koniec roku

25 listopada 2018 zapraszamy na do Centrum św. Jana w Gdańsku na koncert DWIE PREMIERY.

W programie KANTATA JAZZOWA, Ignacy Wiśniewski Trio oraz MINIMAL BLOOD, zainicjowany przez Maję Miro-Wiśniewską.

KANTATA JAZZOWA to druga płyta powstałego w 2013 roku zespołu Ignacy Wiśniewski Trio. Do współpracy przy projekcie trójmiejski pianista i kompozytor Ignacy Jan Wiśniewski zaprosił krakowskiego poetę Michała Rusinka, który stworzył oryginalne teksty, wyśpiewane na płycie przez musicalowego solistę, Kamila Dominiaka. Utwory poety, odnosząc się do ponadczasowych prawd, opisanych nierzadko z kosmicznej perspektywy, dotykają organicznie blisko ludzkiej natury. Michał Rusinek: „(…) teksty układają się między sercem a rozumem, między emocją a nauką, bo jakoś widocznie tam mnie zaprowadziła wyobraźnia. W niektórych jest nieco patosu, w innych wiele smutku, w jednym jest czysty obłęd – i żart.”//W nowych kompozycjach JAZZOWEJ KANTATY Ignacy Jan Wiśniewski, łącząc swoje klasyczne i jazzowe wykształcenie pianisty z syntezą doświadczeń kompozytorskich zdobytych w teatrach dramatycznych i muzycznych, proponuje mieszankę energicznego, współczesnego jazzu z ujmującym głosem aktora musicalowego – Kamila Dominiaka.

fot. Świeczkowska Photographer

Pierwsza płyta Ignacy Wiśniewski Trio „Jazz Shirim” otrzymała status Jazzowego Debiutu Roku 2016 i znalazła się w pierwszej 10-tce jazzowych płyt roku w rankingu polish-jazz.blogspot.com. Jazz Shirim Wiśniewskiego to płyta pełna spokoju, tajemnicy i mroku – czasem niepokojącego, a czasem fascynującego. Dużo w niej wolności; każdy z muzyków ma sporo przestrzeni do improwizacji, która bez wątpienia jest jednym z fundamentów tego krążka”. JazzPRESS, M.Szostak (…) Jazz Shirim to jednocześnie album „z krwi i kości” jazzowy, na którym teatralny charakter kompozycji doskonale połączono z duchem improwizacji. (…) całość robi wrażenie konceptualnej i doskonale przemyślanej jazzowej opowieści. R.Ratajczak

Płyta KANTATA JAZZOWA nagrana w październiku 2018 roku w Monochrom Studio, zrealizowana dzięki wsparciu stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu Młoda Polska 2018, wydana nakładem wydawnictwa WOOD and MOOD.

Kamil Dominiak & Ignacy Jan Wiśniewski; fot. Świeczkowska Photographer

Ignacy Jan Wiśniewski (fortepian): pianista, kompozytor, aranżer, wykładowca w Akademii Muzycznej w Gdańsku, instruktor muzyczny, twórca muzyki filmowej i teatralnej, autor muzyki do spektakli muzycznych i dramatycznych w teatrach w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu, Koszalinie, Gdyni i Gdańsku. Współzałożyciel kwartetu jazzowego Almost Jazz Group
Kamil Dominiak (śpiew): solista teatrów muzycznych w Polsce (Teatr Muzyczny w Łodzi, Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Muzyczny CAPITOL we Wrocławiu) oraz pierwszy w Polsce specjalista Estill Voice Training. Wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Łódzkiej Akademii Filmowej.Adam Żuchowski (kontrabas): kontrabasista, aranżer i kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2002 r. kierownik muzyczny Teatru Atelier w Sopocie. Aranżer większości projektów muzycznych i spektakli realizowanych przez Andre Ochodlo. Współpracuje z Tomaszem Sowińskim, Piotrem Manią, Dominikiem Bukowskim. Okrzyknięty „nowonarodzonym geniuszem kontrabasu“. Paweł Osicki (perkusja): perkusista, wokalista, kompozytor, producent muzyczny, muzyk sesyjny. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach i Politechniki Gdańskiej na wydziale architektury. Aktywny twórca muzyki do filmów, spektakli teatralnych. Autor projektu muzycznego – PUSZ Pąki białych róż.

***

Tematem MINIMAL BLOOD są tradycyjne pieśni o kobietach i krwi. Na płycie pojawią się historie kobiet, które decydują się na zbrodnie, ale także tych, na których zbrodnia jest dokonana; kochanków, którzy giną, bo ich miłość nie jest akceptowana; boskiej kary za planowanie czyjejś śmierci; diabelskiej kary za przyczynienie się do czyjejś śmierci; świętego uniknięcia śmierci. Historie mieszające świat realny i magiczny, które niegdyś służyły zapewne wzmocnieniu moralności. Czytane przez pryzmat współczesności opowiadają o wielowątkowości losów kobiety, o ich wrażliwości i emocjonalności, niemocy, miłości.

Zwiastun płyty MINIMAL BLOOD

Punktem wyjścia jest dla nas tradycja pieśni dziadowskich – ich wymiar sensacyjny, ale także zasada budowania relacji ze słuchającym poprzez opowiadaną historię. Fascynuje nas hipnotyzujący charakter tych pieśni – postanowiliśmy wzmocnić go poprzez sięgnięcie do minimalistycznej awangardy w warstwie instrumentalnej, zaaranżowanej przez zespół na 5 rodzajów fletów, altówkę, wibrafon, bębny i inne instrumenty perkusyjne.

fot. Piotr Tołłoczko

Paweł Grochocki (Lublin) głos: Zajmuje się stylem śpiewu męskiego i folklorem religijnym, obrzędami i pieśniami pogrzebowymi. Uczy się od wiejskich śpiewaków, prowadzi badania terenowe i warsztaty śpiewu. W 2017 roku jako duet Grochocki_Odorowicz zdobył Grand Prix XX Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Maja Miro-Wiśniewska (Gdańsk) flety: Flecistka specjalizująca się w instrumentach historycznych, improwizatorka. Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Organizuje autorski festiwal instrumentów historycznych CAPPELLA ANGELICA w Gdańsku. Kasia Kadłubowska (Gdańsk) wibrafon, perkusja: Perkusistka, wibrafonistka, performerka, balansująca między sztukami performatywnymi, konceptualizmem, minimalizmem, muzyką współczesną, elektroniczną i eksperymentalną. Jako liderka własnych projektów i zespołów DualityArtMusic, Mahlukat oraz Women Voice & Beat działa m.in. w Polsce, Niemczech i Izraelu. Paweł Odorowicz (Zgierz) altówka: Kompozytor, pierwszy polski „elektryczny” altowiolista, aranżer, producent muzyczny i reżyser nagrań. Ma w swoim dorobku ponad 40 wydawnictw CD i DVD. Aktualnie współpracuje z Leszkiem Mądzikiem (Scena Plastyczna KUL) prezentując autorską, wykonywaną na żywo muzykę do spektakli plenerowych.

Nagranie płyty zrealizowano w zabytkowym kościele we Wróblewie, przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego. 

Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Polskie Radio 2, Radio Gdańsk, muzykatradycyjna.pl, Pismo Folkowe, Serpent.pl, wyspa.fm

ORGANIZATORZY KONCERTU DWIE PREMIERY 2018: Fundacja Wood & Mood, Nadbałtyckie Centrum Kultury

PATRONI MEDIALNI KONCERTU: Radio Gdańsk, Trójmiasto.pl, Pomorze Kultury

3 Komentarze

Dodaj komentarz